
Realitní trh je džungle, kde se pohybuje přes 15 tisíc makléřů, z nichž většina bohužel za moc nestojí. I když se realitní agent honosí stovkami prodaných nemovitostí a desítkami let zkušeností, neznamená to, že vám zvedne telefon, když to budete potřebovat. Proto jsem pro vás sepsal pár bodů, které by měl v realitách splňovat.
1. Nespí na vavřínech
Na prvním místě je samozřejmě dostatek zkušeností. To sice nemusí znamenat dvacetiletou praxi, ale pokud se váš poradce v realitách pohybuje méně než 2 roky, měl by být schopen představit vám zkušenějšího kolegu, který mu poskytuje rady a vedení. Protože se realitní trh a ekonomika neustále mění a vyvíjí musí na sobě neustále pracovat, stejně jako ostatní profesionálové. Vzdělává se, navštěvuje kurzy a semináře, zlepšuje své dovednosti.
2. Specializuje se
Dobrý realitní poradce se pozná podle toho, že se nesnaží urputně prodávat všechno a všude. Naopak. Specializuje na určitý typ nemovitosti a konkrétní lokalitu. Makléř, který prodává skvěle a jak na běžícím páse 3+kk ve městě, nemusí umět prodat rodinný domek na vesnici.
Proto se vždy ptejte, jestli má zkušenosti s nemovitostmi, jako je ta vaše, jaký má přehled o poptávce, nabídce a cenách ve vaší lokalitě.
3. Vyzná se v marketingu
Propagace nemovitosti znamená víc než jen vyvěsit inzerát. Potřebujete profesionální servis pro prezentaci nemovitostí. Někteří prodejci se snaží na prezentaci ušetřit a nemovitost prezentují vlastními silami, což je špatně. Projděte si proto inzeráty vašeho „profíka“. Jsou fotky tmavé nebo ve špatné kvalitě? Jsou popisky fotografií napsané bez chyb? Kolik fotografií inzeráty obsahují? Inzerát s více fotkami získá větší pozornost. Chtějte také vědět, na jakých serverech bude inzerát vystaven a jak zprostředkovatel zařídí, aby nezapadl ve stovkách dalších.
4. Umí se prodat
Makléř je především obchodník a jako takový musí ze všeho nejdřív umět prodat sám sebe. Navštivte jeho webové stránky a ujistěte se, že vypadají profesionálně a jsou přehledné. Při osobní schůzce ho vyzvěte k tomu, aby se krátce představil. Je jeho projev přesvědčivý?
Pokud umí dobře prezentovat sebe, pravděpodobně bude umět dobře prodat i vaši nemovitost.
5. Je trpělivý a dostupný
Požádejte svého makléře, aby vám vysvětil celý proces prodeje nemovitosti a sledujte, jak vám odpoví. Odpovědi by měl věnovat dostatek času a vše vám vysvětlit trpělivě tak, abyste mu rozuměli. Zároveň by vám měl být k dispozici na telefonu či emailu, kdykoliv se budete chtít na něco zeptat. Realitní poradce by měl fungovat 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Při prodeji nemovitosti jde především o rychlost. Klienti chtějí kupovat teď a tady.
6. Je upřímný
Jestli od makléře něco nechcete, pak je to to, aby vám věšel bulíky na nos. Nezkouší se vám podbízet tím, že prodá vaši nemovitost o stovky tisíc dráž než ostatní. Naopak vám na rovinu řekne, jaká je maximální tržní hodnota vaší nemovitosti a vysvětlí vám PROČ. Také vás upozorní na její případné nedostatky a poradí, zda má smysl investovat do jejich oprav. V neposlední řadě jedná transparentně, řekne vám rovnou výši své provize a vysvětlí služby, které za ni dostanete. Zkrátka s ním vždy jasně víte, na čem jste. A to je dnes velmi ceněná komodita.
7. Uvažujete o prodeji mimo Váš rodný kraj
Jste z opačné strany republiky, než je nemovitost, kterou uvažujete pronajmout nebo prodat? To vůbec nevadí, protože makléři by měli mezi sebou spolupracovat. Váš makléř by vám měl poradit a nemovitost předat dostatečně zkušenému kolegovi, který se vyzná v dané lokalitě. Má nastudované cenové mapy a dostatečné zkušenosti s prodejem.