Vypočítám Vám přesnou tržní cenu zdarma
Někdy to jsou majitelé, kteří nemají zkušenosti v oblasti prodeje realit a nabídnou danou nemovitost pod cenou. Neznají kritéria správně nastavené ceny. Proměnných, jak nastavit správně cenu dané nemovitosti je více. Nejdůležitější je stav, velikost, lokalita, cenové mapy, výše měsíčních poplatků (fond oprav, úvěr na revitalizaci bytového domu, zálohy za energie), které se mohou výrazně lišit.
Občas jsou to sami realitní makléři, kteří šponují cenu za horní hranici prodeje ve snaze udržet si klienta a čekat na zázrak. V konečném výsledku makléř prodá se slevou, častokrát pod cenou, protože se nemovitost nemůže dlouho prodat, právě kvůli zbytečně vysoko nastavené ceně.
Proč přichází o svůj čas?
Čas, který prodávající stráví na prohlídkách, se liší případ od případu (velikost, typ, častokrát komplikovanost případu).
Příklad z praxe | Prodej bytu 2+1
- 5 prohlídek po 45 minutách (jestliže chci dát klientovi veškeré informace o prodávané nemovitosti, tak i na bytě 2+1 strávím daný čas)
- díky nereálné ceně nemovitostí jsme ztratili úsilí a čas, protože nikdo nekoupí a ve skutečnosti prodám později za nižší cenu
Jak může přijít o peníze díky špatně nastavené ceně?
„Majitel přepálí cenu bytu. Nemůže prodat 4 měsíce. Nakonec sleví na částku, za kterou by se daný byt prodal na začátku zveřejnění nabídky. Bohužel ani po 2 měsících slev nemůže prodat. Nakonec se z nabízené nemovitosti stane nabídka, o kterou nebude mít nikdo zájem a bude se muset prodat pod cenou“. Příklad z praxe:
Příklad z praxe
Pan XY prodával byt 2+1 za cenu, která je přemrštěná o dvě sta tisíc (1. 250 000,- Kč). Po několika doporučení od profesionálů chtěl prodávat za jeho vymyšlenou cenu. Našli jsme zájemce, který byl ochotný koupit byt za 1. 150 000,- Kč. Majitel tuto cenu nerespektoval a chtěl prodávat stále za cenu původní. V konečném důsledku majitel prodal za 990 000,- Kč. Přišel zbytečně o 160. 000,- Kč. Reálná kupní ceny byla tehdy 1. 150 000,- Kč
Jak správně nastavit cenu?
Strategií pro nastavení ceny je více a závisí na více věcech, mj. na realizovaných případech v lokalitě. Za kolik se skutečně nemovitosti prodaly, protože finální cena se do realitní inzerce nepromítne. Nápovědou může být počet nabízených nemovitostí v lokalitě, ale to samo nestačí. Každá nemovitost je specifická a odlišuje se od ostatních. Já používám na určení správné ceny sofistikované systémy, které vychází ze skutečně z obchodovatelných cen vycházejících z databáze ČUZK (Státní správa zeměměřictví a katastru). Příklady chybně nastavených cen nemovitostí je na serveru BEZREALITKY, kde nemovitost nabízí přímí vlastníci, mnozí zcela bez jakýchkoliv zkušeností s prodejem.
Prodat rychle a dobře nebo přepálit cenu a čekat na zázrak?
Každý prodej je jedinečný a zasluhuje profesionální a pečlivou přípravu, zkušenosti, cit a musíme rozlišovat kritéria, které nejsou vidět na první pohled. Každá lokalita je jiná, každá nemovitost je svým způsobem unikátní.
Dva, na první pohled stejné byty v jedné ulici a ve stejném domě, se můžou lišit z hlediska ceny až o 10 %. Stejně tak i každý majitel je unikát, někdo potřebuje prodat rychle, protože se s manželkou rozvádí, jinému na prodej stačí rok. Tohle všechno ovlivňuje cenu prodávané nemovitosti a výběr vhodné prodejní strategie.
Nejméně šťastné je srovnávat tržní cenu s cenou inzerovaných nabídek v dané lokalitě.
Za prvé. Nevíme, v jakém stádiu prodeje se nemovitost nachází. Za druhé. Cena nemovitosti se nenastavuje stylem:“ Jožka to prodal za milion, tak já taky“. A přitom jediná skutečnost, v čem se dané byty neliší, je to, že jsou v panelovém domě se stejnou dispozicí. Za třetí. Při prodeji vlastní nemovitosti se poraďte s odborníkem, který se na realitním trhu pohybuje, zná nynější ekonomickou situaci, sleduje vývoj cen nebo používá cenové mapy, které vychází ze skutečných, ale nikoliv nabídkových cen (ty se můžou lišit až o 20 %).